Viktiga extrahål i löpskorna

Det blir allt mer populärt att hålla oss i form och många är det som väljer att börja springa som första steg. Men att springa kräver sin teknik och konst så det gäller att springa rätt och att ta hand om våra fötter. 

Att springa kan de flesta. Men det är en konst att bara orka springa på som om inget berör en. Det lyckas man med när man kommer i rätt stämning där både andning och tempo synkroniserar med varandra. Då blir det behagligt och inte att man lider för varje steg man tar. För alla har vi nog sprungit och samtidigt gråtit över att det känns som om vi förstör våra fötter. På Footmender kan man bunkra upp med krämer för att ta hand om fötterna, för det är av otroligt stor vikt. Hur ska vi annars kunna träna om vi inte har fötter som mår bra och är friska från olika åkommor? Aftonbladet skriver om de lätta stegen och i hd.se går det att läsa om vikten av rätt teknik och att vi ska byta skor ofta. Men det är inte många som förstått vikten av de sista hålen som man kan trä i.

Mindre risk för blåsor och skavsår

Tanken är att löparen ska föra in skosnörena i ”extrahålet” utifrån på samma sida som det sista ”vanliga” hålet. Snörena ska sedan föras in i öglan som bildats på motsatta sidan och spännas hårt neråt. Därefter knyts rosetten som vanligt.(läs mer)

Om man tycker att det är komplicerat finns det även videos som visar hur det går till för att få till den perfekta knytningen. För de som är inbitna löpare är detta känt, men för många, många miljoner människor är det relativt okänt.

????????????????????????????????????????

Bli en bättre löpare

Det bör ligga i alla löpares intresse att bli bättre. Även om du är en vanlig motionär kommer du att märka att ju bättre du blir, desto roligare kommer det att vara att löpträna, och desto lättare kommer det vara för dig att motivera dig till att ge dig ut på en löprunda.

Hur gör man då för att bli bättre och snabbare? Det finns många enkla saker man kan göra. Här är en lista på några tips, men det finns naturligtvis många fler.

  • Gå ned i vikt. Utan packning springer du naturligtvis snabbare än med packning. Om du blir av med några överskottskilon kommer naturligtvis också att springa snabbare och lättare (i dubbel bemärkelse). Cyklister har vetat det här länge, och gått in för att spara vikt på alla möjliga sätt. Löpare behöver inte vara lika extrema, men det är klokt att undersöka vilket sätt man själv lättast går ned i vikt. Det kan handla om att äta mindre kolhydrater, fett eller proteiner, eller om att byta ut en löprunda i veckan mot en timme på gymmet. För en del bränner styrketräning nämligen mer fett än konditionsdito, så det kan ge resultat även i elljusspåret,
  • Träna intervaller. Genom att springa i intervaller, exempelvis fyra ”spurter” à en kilometer, med tre minuters vila mellan varje, tränar man konditionen mer än om man hade sprungit samma sträcka långsammare, och i ett jämnt tempo. I den här artikeln finns många tips på hur man kan intervallträna.
  • Träna benen. Att gå på gym kan inte bara göra dig lättare, att göra övningar som marklyft, benböj och utfallsteg gör också att du kommer att kunna springa längre och snabbare. Det blir helt enkelt möjligt för musklerna att jobba mer effektivt, och göra av med mindre energi för varje rörelse.
  • Håll ditt tempo. Låt dig inte distraheras av att någon springer om dig, utan fortsätt springa i samma takt som innan. Annars finns risken att du tröttar ut dig för tidigt.
  • Variera rundorna. Spring inte samma sträcka varje gång, utan variera dig. När du byggt upp en grundkondition kan du växla mellan kort rundor på asfalt, långa rundor i terräng eller elljusspår och träning för benmusklerna i kuperad terräng.