Färre flickor idrottar

Det satsas för fullt på sport och föreningsliv runt om i landet, men flickor som sportar hamnar allt mer i skymundan och det var något som tydligt märktes under årets OS-upplaga när tjejerna tog guld efter guld – så att allt färre flickor idrottar är föga förvånande.

sportmedNär man talar om föreningsliv brukar man ofta tänka på manliga sporter såsom fotbolls- och innebandyspelande men inom svensk idrott finns även en hel del tjejer som utövar samma sorter, men dessa hamnar ofta i skym undan. Så att Sveriges Radio idag skriver att färre flickor idrottar eller rent av slutar är inte alls så förvånansvärt. Dock är detta något som man nu från föreningslivets sida vill ändra på, i alla fall i Örebro.

Gör en utbildningssatsning i höst

Vad man kan se tydligt i Örebro är att flickor som idrottar på fritiden klarar studierna bättre samt en rad andra positiva saker såsom att de både är mindre stressade och heller inte lider i stor utsträckning av psykisk ohälsa. Vidare ser man även effekter såsom att dessa idrottande flickor även äter bättre, dricker mindre och röker sällan. Men trots dessa positiva effekter är det alltså få flickor som fortsätter idrotta upp i tonåren och det vill man i Örebro ändra på. Det gör man genom att till hösten genomföra en utbildningssatsning genom att åka runt i länets olika idrottsföreningar med målet att via utbildning förbättra förutsättningarna för flickidrott.  Satsningen har heller ingen sluttid utan man ser att fortsätta fram till dess att siffrorna visar behagliga nummer. Men varför sluta flickorna idrotta? Enligt SISU Örebro har det sina många anledningar, men en sak som SISU företrädaren Sofie Wallin tror är en viktig faktor är avsaknaden av kvinnliga förebilder. Till Sveriges Radio säger hon bland annat att man gärna ser att det blir fler kvinnliga tränare och coacher eftersom det är bra för kvinnliga idrottare att ha kvinnliga förebilder nära till hands som kan bistå med allt som har men tonåren att göra.

Sportutrustning till alla

Att vara aktiv inom föreningslivet och inom sport är en av Sveriges stöttepelare, i alla fall för de unga men det är inte alla familjer som har råd att spendera pengar på sportutrustningen som krävs då den många gånger är dyr – det är något som initiativet Ge bort till sport vill ändra på!

innebandyklubba bollarNär det kommer till föreningsliv och sport är det främst fotboll och innebandy som lockar de unga och visst går det att hitta innebandyklubbor från Salming billigt på nätet för de familjer som kanske inte har råd med att handla i lokala sportbutiken. Men tyvärr är det familjer som inte ens har råd att handla sportutrustning till sina barn från nätet heller, och det är dessa familjer som initiativtagaren till Ge bort till sport vill hjälpa. Och hon som står bakom insamlingen är ingen mindre än tv4-profilen Ida Björnstad från Umeå som i Nyhetsmorgon berättar varför hon startade initiativet. Där berättar hon bland annat om hur hon själv som liten inte kunde vara med inom föreningslivet och sportaktiviteter just på grund av att hennes familj faktiskt inte hade råd att lägga pengar till den typen av ändamål – vilket fick henne att inse att det nog är samma för många barn även idag.

På turné i Sverige

För att samla så mycket sportutrustning som möjligt valde initiativet Ge bort till sport att resa land och rike runt för att se vad svenskarna kunde ge bort. Något som tv4 gärna var med och sponsrade. Och i Västerbottens-Kuriren skriver man om hur insamlingen kom att bli lite utan en stadskamp för att se vilken stad som skänkte mest prylar och under turnéns gång gästades insamlingsplatserna såväl av tv-team som lokala idrottsprofiler som allihop ville visa sitt stöd. Bland annat skriver SVT om hur till exempel innebandyklubben Umeå city själva hakade på initiativet genom att anordna en bytardag, för att också bidra till att få fler barn och ungdomar in i sport. Och ensamma var dom inte. Även en loppis inspirerad av Ge bort till sport anordnades där intäkterna oavkortat gick till projektet Change the game, som stöttar ungdomsidrott. För Ge bort till sport gick turnén sedan vidare från Umeå till Sundsvall, Stockholm, Göteborg och slutligen Malmö.

 

Bästa löpartekniken

En bra löpare har rätt teknik när hen springer. Tekniken är nämligen viktigare än vad många tror. För alla som inte har någon aning om vad de håller på med ute i löparspåret, ger vi de bästa övningarna och tipsen för att arbeta upp tekniken.

När man springer är det ett antal faktorer som ska samklinga för att löpningen ska bli så bra som möjligt. Bland annat är det viktigt att man har rätt skor som sitter på ett bra sätt och passar foten och löparen. Det är även av stor vikt att man har en bra kondition och är smidig så att man orkar springa långt och fort. Självklart går det alltid att förbättra sin löpning om man inte är den där proffssprintern än. Mycket av det handlar faktiskt om teknik som går att öva upp.

Fotisättningen är A och O

I den här artikeln kan man läsa om en massa teknikövningar som man kan utföra för att springa bättre. Det är löpcoachen Simon Forsberg som tipsar och han ger en steg-för-steg-guide till hur man gör. Till en början handlar det om hur man sätter ner foten och då är ett tips att försöka sätta ner foten så att man är så nära sin tyngdpunkt som möjligt, alltså under en själv. Det är även viktigt att se till att hela fotsulan landar samtidigt eftersom det finns nackdelar med att landa för mycket på tån eller hälen. Springer man på tårna är det exempelvis lätt att det blir ett översteg där foten landar för långt fram. Då bromsar man farten och man belastar musklerna i underbenet för mycket. Man bör alltid sträva efter att ha en avslappnad fot och inte spänna fötterna i onödan.

Flera bra teknikövningar

När det kommer till bra teknikövningar som kan göra löpningen bättre kan man exempelvis börja med något som kallas tripping. Det är bra för att träna fotisättning och frekvens. Man lär sig med den här övningen att skilja på en spänd och en avslappnad fot. En annan övning är höga knän och den övar upp spänst, styrka och höftens kapacitet. En tredje övning är tennsoldaten, som förbättrar styrkan i framåtdrivande muskler och ger även stabilitet kring höften.

1309239-physically-fit-woman-runs-for-exercise

Viktiga extrahål i löpskorna

Det blir allt mer populärt att hålla oss i form och många är det som väljer att börja springa som första steg. Men att springa kräver sin teknik och konst så det gäller att springa rätt och att ta hand om våra fötter. 

Att springa kan de flesta. Men det är en konst att bara orka springa på som om inget berör en. Det lyckas man med när man kommer i rätt stämning där både andning och tempo synkroniserar med varandra. Då blir det behagligt och inte att man lider för varje steg man tar. För alla har vi nog sprungit och samtidigt gråtit över att det känns som om vi förstör våra fötter. På Footmender kan man bunkra upp med krämer för att ta hand om fötterna, för det är av otroligt stor vikt. Hur ska vi annars kunna träna om vi inte har fötter som mår bra och är friska från olika åkommor? Aftonbladet skriver om de lätta stegen och i hd.se går det att läsa om vikten av rätt teknik och att vi ska byta skor ofta. Men det är inte många som förstått vikten av de sista hålen som man kan trä i.

Mindre risk för blåsor och skavsår

Tanken är att löparen ska föra in skosnörena i ”extrahålet” utifrån på samma sida som det sista ”vanliga” hålet. Snörena ska sedan föras in i öglan som bildats på motsatta sidan och spännas hårt neråt. Därefter knyts rosetten som vanligt.(läs mer)

Om man tycker att det är komplicerat finns det även videos som visar hur det går till för att få till den perfekta knytningen. För de som är inbitna löpare är detta känt, men för många, många miljoner människor är det relativt okänt.

????????????????????????????????????????

Bli en bättre löpare

Det bör ligga i alla löpares intresse att bli bättre. Även om du är en vanlig motionär kommer du att märka att ju bättre du blir, desto roligare kommer det att vara att löpträna, och desto lättare kommer det vara för dig att motivera dig till att ge dig ut på en löprunda.

Hur gör man då för att bli bättre och snabbare? Det finns många enkla saker man kan göra. Här är en lista på några tips, men det finns naturligtvis många fler.

  • Gå ned i vikt. Utan packning springer du naturligtvis snabbare än med packning. Om du blir av med några överskottskilon kommer naturligtvis också att springa snabbare och lättare (i dubbel bemärkelse). Cyklister har vetat det här länge, och gått in för att spara vikt på alla möjliga sätt. Löpare behöver inte vara lika extrema, men det är klokt att undersöka vilket sätt man själv lättast går ned i vikt. Det kan handla om att äta mindre kolhydrater, fett eller proteiner, eller om att byta ut en löprunda i veckan mot en timme på gymmet. För en del bränner styrketräning nämligen mer fett än konditionsdito, så det kan ge resultat även i elljusspåret,
  • Träna intervaller. Genom att springa i intervaller, exempelvis fyra ”spurter” à en kilometer, med tre minuters vila mellan varje, tränar man konditionen mer än om man hade sprungit samma sträcka långsammare, och i ett jämnt tempo. I den här artikeln finns många tips på hur man kan intervallträna.
  • Träna benen. Att gå på gym kan inte bara göra dig lättare, att göra övningar som marklyft, benböj och utfallsteg gör också att du kommer att kunna springa längre och snabbare. Det blir helt enkelt möjligt för musklerna att jobba mer effektivt, och göra av med mindre energi för varje rörelse.
  • Håll ditt tempo. Låt dig inte distraheras av att någon springer om dig, utan fortsätt springa i samma takt som innan. Annars finns risken att du tröttar ut dig för tidigt.
  • Variera rundorna. Spring inte samma sträcka varje gång, utan variera dig. När du byggt upp en grundkondition kan du växla mellan kort rundor på asfalt, långa rundor i terräng eller elljusspår och träning för benmusklerna i kuperad terräng.